Total Pageviews

Friday, November 23, 2012

Lombok: Tiu Kelep & Sendeng Gile Waterfall


Mei 2012

Keesokan harinya, selepas keluar dari Gunung Rinjani kami berjalan kaki ke 2 buah waterfall melalui rumah2 penduduk kampong kat situ..
Adik blajar rajin2 nnti leh excellent mcm akak..KOHKOH
Padi huma kawasan kampung depa
Jalan punya jalan jumpa waterfall pertama namanya air terjun Sendeng  Gile. Aku agak depa main belasah je bagi nama ni.. Air terjunnya agak tinggi. Velocity air yg turun pun sgt laju. Disebabkan aku tak tau tinggi waterfall tu so aku tak dapat bagi nilai water velocity secara tepat. Namun barangsiapa yang nak kira boleh guna formula berikut:
mgh= ½ (mv2)

Air Terjun Sendeng Gile

Air Terjun Sendeng Gile.. so kena gile2 sket.
Selepas tu kami jalan pulak ke air terjun seterusnya.. Kaki ni bleh tahan sakit la..Layan je lah kan.. Dan tiba2, tadaaaa…. 
Tiu Kelep Waterfall
Ini lah waterfall nya.. Tiu Kelep. Volume dan velocity airnya lagi laju.. Pengiraan velocity boleh guna equation yang tadi. hehe 
Tiu Kelep Waterfall

Uncle bawak kami ke bawah waterfall tu.. Perasaan ketika ituàwah syoknya!+jakun.. lepas keluar dari air terjun tu aku pon swim2 katak kat tepi sebab situ cetek.
Bawah ayaq teghejun oii
Dipendekkan citer aku nyaris lemas gak la kat situ.. cuak jugak tapi Alhamdulillah masih hidup :P..
On the way back kami singgah main ‘gelungsur longkang’.  Walaupun namanya agak menjijikkan namun ia datangnya dari air terjun tu jugak. 
Ni lah 'longkang'nya.. start hujung sana tu.. 
Permainan ni aku rasa uncle yg reka. Semasa dan selepas main benda tu kita akan rasa muda 20 tahun. Wajah pun memang akan awet muda.. Tak percaya lihatlah wajah kegirangan di bawah
Wajah2 kurang kasih sayang
Air terusan yg sgt bersih bahkan depa mandi blakang umah je.. 
Sesampai di bilik penginapan kami kemas barang dan bersiap check-out untuk ke Gili Titigrawangan pulak.. yeahh!. nanti ada mood aku buat entry lain. :P

No comments:

Post a Comment