Total Pageviews

Saturday, November 24, 2012

Menghabiskan Rupee di Bali

Mei 2012


Menjelang malam, kami ke jeti untuk ke Bali semula. Dalam feri tu sempat la aku menghabiskan air kolah depa utk mandi. Berapa ramai tah ketuk sebab nak guna.. hehe sorry deh. Lepas tu kemas2 beg utk ZzZZ.. Yg x bestnya depa dok pasang dangdut dgn kuat.. Dah la ala2 goyang inul.. Tak ghairah langsung aku tgok. Haha. Malas nak layan benda2 lagho camtu kami pon layan ZzZz sampai la ke Bali. 
Ferry from Lombok to Bali
Sesampai di Bali, hari masih subuh. Teammate lain bersiap2 nak naik Gunung Batur. Disebabkan kaki aku dah cramp dan melecet teruk so aku decide untuk sambung tido di van.. Apalagi aku dan Umi pun tido bagaikan permaisuri sampai naik boring.
Di Bali memang banyak aktiviti ritual dan kebanyakan gunung dianggap suci.
Gunung Batur 
Bila teammate lain dah turun dari Gunung Batur, kami pun terus ke tempat check in iaitu Ayu-Inn Resort. Nampak sangat nama aku ada nilai komersial yang tinggi. Kami berehat2 di bilik yang sedang2 gitu. Tak berapa nak selesa sangat tapi masih ok. 

Petangnya kami berjalan kaki ke Pantai Kuta untuk sedut oksigen. Pantai tu agak crowded dan ada ramai surfers sebab ombaknya agak ganas. Sempat jugak la kami p Bali massage secara berjemaah. Xda la best mana pun.. hehe.
Pantai Kuta
Pantai Kuta: Banyak juga yg menjual cenderamata dan barang sembahyang
Toyota antara common car brand sbb kilangnya mmg di Indonesia
Malamnya kami jalan lagi tapi kali ini ke UluWatu. UluWatu ni kedai jual baju yang kebanyakannya warna hitam dan putih saja. Ia adalah handmade Balinese Lace. Niat memang nak tengok2 je sbb tak pernah tau kewujudannya. Katanya kualitas nya bagus buk. Teammate lain kata ada 1 dibuka di One Utama KL.
UluWatu
Kesabaran teras kami 
Tengok punya tengok terserempak dengan 1 skirt ni.. Actually biasa je skirtnya.. Xda la gah sangat. Simple design. Try punya try ter’rembat la pulak.. Tambahan Umi dan Abg Bad dah bg pengaruh buruk suruh beli. Aku pun beli tanpa rela dgn harga berapa juta rupee tah. Malas nak ingat sebab sakit hati dengan diri sendiri.. Wuwuw T_T  
Bajet princess.. kohkoh
Skirt aku Niwyn Juliani yg buat.. xkenal la.. hehe 
Esoknya kami ke Tanah Lot iaitu salah satu pura/kuil mereka yg terkenal. Aku rasa semua org yg pegi Bali mesti akan ke sini.. Kalau bernasib baik, ada Kecak Dance di situ tapi time kami pegi penari2 nya xda mood nak nari2..


Ombak sgt kuat dan aku rasa yg dok dekat2 sana mmg mohon ditelan ombak.. bahaya kot
Jika air laut surut, pelancong boleh berjalan ke tempat tu.

Pelancong dilarang masuk sini kecuali sembahyang

Mereka berpakaian utk ritual

Barangan kraft memang banyak tp x beli pun. Malas nk angkut.. hehe
Lepas tu kami check out kami terus ke Krishna. Krishna ni mcm supermarket la.. Tapi jual pelbagai souvenir dgn harga murah. Barang penyesalan yg aku beli adalah sudip kayu utk mak aku.. Aku rasa kat Malaysia berlambak sudip macam tu.. haha.. Ok barang yg lepas jgn dikenang.

Patung2 mmg common dan berlambak di Bali sbg hiasan 
Lepas maghrib kami pun bertolak ke Bali Airport untuk pulang ke Malaysia.. Sebenarnya banyak lagi tempat menarik di Bali tapi tujuan utama 'mount climbing' maka kami tak explore semua tempat.

Akibat cuti yg terlalu lama, mak student tuition aku telah call tanya sebab apa takdak kelas.. 

Maknya: I thought my son asked you not to come.
Me: No2.. Its my fault. I was travelling.. Sorry mam.. 

Naseb x kena marah :P

No comments:

Post a Comment