Total Pageviews

Sunday, December 02, 2012

Alat Pengesan Kilat


Al-kisahnya masa form 5 kami ada pertandingan rekacipta. Sebenarnya ada katogori lain tapi taktau la mimpi apa nak masuk rekacipta. So aku, Nasira dan C-Yat pun formed satu grup. Grup kami ada nama tapi dah tak ingat nama apa..

Aku, Nasira & C-Yat (rinduuu semua...^.^)
Fikir punya fikir, bincang punya bincang akhirnya kami buntu tak tau nak buat apa.. Tiba2 muncul 1 mentol atas kepala aku.. Aku baru teringat yang atuk aku ada 1 device yang menarik iaitu alat pengesan kilaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat (tolong buat suara doremon).

Atuk aku ni walau tak belajar sampai U atau masuk matrikulasi, dia pandai bab2 letrik.. Kepandaiannya mengenai bidang letrik ni membuatkannya dikenali sebagai ‘Majid Api’ di seantereo kampong. Nama atuk aku bukan Majid tp xtau la napa org panggil Majid. Apa2 je la asal atuk aku hepi dgn nama tu.

Bila balik kampong, dengan tersipu2 nya aku tanyakan alat pengesan kilatnya tu.. Alat tu memang akan berbunyi kalau ada kilat. Beliau pasang kat tiang dalam rumah. Aku rasa dalam hati beliau ada sekelumit bahagia bila produknya mula memasuki pasaran antarabangsa. Lepas dia bersetuju untuk buatkan aku 1 set lain aku pun bagi la alamat asrama aku kat dia utk dia pos nanti.

Aku pon bagitau la berita gembira ni kat Nasira dan C-Yat dan nyata mereka lega. Di saat kumpulan lain berhempas pulas menyiapkan projek kami hanya buat slumber je.. maklum lah tunggu barang sampai je kan. Nak kalut apa.. hari pertandingan makin hampir tapi barang atuk aku tu masih tak sampai.

Kami mula panic. Aku tak ingat masalah teknikal apa yg atuk aku hadapi tapi rasanya ada part yang dia tak dapat cari.. keadaan ini tak boleh dibiarkan. Maka kami perlu mencari alternative lain andai pengesan kilat itu masih tak sampai.. tiba2 C-Yat teringatkan solar cap abangnya. Tanpa berfikir panjang kami terus bersetuju. Sebenarnya solarcap itu dibeli oleh abangnya di kedai serbaneka kalau tak silap. Ia berwarna biru dan di atasnya ada kipas yg digerakkan oleh panel suria.

Solar Cap
Tiba hari kejadian, pengesan kilat atuk masih tak sampai maka kami guna je solar cap tu.. Kami melantik Nasira utk jadi presenter alat ‘rekacipta’ kami.. padahal beli je.. haha..nakal gila!
Tiba saatnya aku tgk Nasira dpt present dgn penuh yakin depan cikgu. Siap explain secara teknikal mcm mana sambungan wayar tu.. dalam hati mmg aku rasa kagum dgn kebolehan dia temberang.. haha.. actually ada jugak rasa bersalah tapi nak buat macam mana.. darurat.

Lepas present semua lega.. Time pelajar lain datang melawat ada juga yg berbisik2 dgn kwn2 depa. Ada jugak tanya macam2 then ada jugak yg berani ckp korang beli kan topi ni?? Haha.. siapa nak mengaku.. mestila kami deny sekeras-kerasnya..

Aku memang harap solarcap kami ni tak menang sebab kalau menang kena masuk peringkat MRSM pulak.. habessss…  tengok2 solarcap kami berjaya mendapat tempat ke-3. Aduiii.. haru.. Tapi nasib baik projek lain yg dipilih untuk mewakili maktab. Aku rasa cikgu pn dh boleh agak.. hehe..
Itu je la penipuan yg aku pernah lakukan secara berjemaah. :P
Lepas habis pertandingan baru lah alat pengesan kilat atuk aku sampai.. hehe.. nasik dah jadi bubur..:p

No comments:

Post a Comment