Total Pageviews

Thursday, October 24, 2013

Rendang Tok

Aku ingat petang semalam nak pegi jogging tapi awan pulak menangis. Hari ni cuaca elok tapi tetiba ada orang ajak meeting tergempar afterwork maka tiadalah beta jogging minggu ini. Cakap pasal jogging aku sebenarnya agak berkira2 skang ni untuk pergi jogging. Bukan malas tapi sejak USM tak benarkan orang luar jog kat dalam, aku rasa sikit keciwa. Err kecewa banyak sebenarnya. Ini semua gara2 penjenayah bedebah yang membuat kerusakan dan onar di dalam USM. Bak kata pepatah sebab nila setitis habis susu sebelanga. Skang aku hanya ada Bukit Dumbar je yang mana jaraknya lagi jauh dari USM dan pasti lebih petrol dan masa diperlukan. Sigh~

Lupakan pasal jogging tadi. Aku nak citer pasal Rendang Tok sebenarnya.. Minggu lepas aku masak Rendang Tok untuk kali ke 2. First time masak 5 tahun dulu ikut resipi mak aku. Resepi kali ni aku gugel jek. Nak cari resepi senang je. Type Rendang Tok pastu search image yang agak menggiurkan lepastu baru tenguk resepinya. Apapun terpulang la cara masing2 nak cari resepi hehe. 

Rendang Tok adalah rendang yang berasal dari negeri Perak. Mengikut kata 1 blog ni, ia dinamakan Rendang Tok sebab tok suka makan rendang itu. Macam tak adil lak kan opah yang masak tapi Tok dapat nama. Grr

Sebenarnya tak susah mana pun nak masaknya. Bahan2 sume beli kat pasar pastu hiris2, blend sikit, katuk2, tenyeh2, pijak2 masukkan dalam periuk then letak atas dapur tunggu pulak sampai kering dengan penuh kesabaran. 


Bahan-bahan
Masukkan santan hingga ia menenggelamkan perkampungan daging
Hasilnya aku bagi Jannah Syurga & Q sket. Jannah Syurga kata daging kurang empuk. Petua nak kasi empuk taruk sudu masa masak katanya. Pernah dengar jugak petua tu tapi sebab tak yakin maka aku tak buat. Mungkin boleh cuba lain kali dengan sudu, sudip, pisau dan segala jenis logam dalam jadual berkala. Baru betul empuk ekekeke. 

No comments:

Post a Comment