Total Pageviews

Tuesday, November 08, 2016

Travelog ET: Kembara Afghanistan

Yuhuuu.. busan busan busan. Maka marilah baca komen aku mengenai buku pertama yang berjaya dihabiskan untuk tahun 2016. Bukunya nipis je dan ada gambar. Buku ini mengisahkan seorang gadis yang mempunyai kegilaan mengembara ke tempat2 "rare" secara solo. Ofkos dengan restu mak pak dan family dia yang sentiasa bagi full support.


Gadis ni pergi merantau ke Afghanistan secara solo iaitu negara yang bukan pilihan pelancong. Beliau ke Kabul dan kawasan2 pedalaman untuk melihat keadaan Afghanistan dari kaca mata sendiri. Menempuh beratus2 kilometer jalan darat Afghanistan dengan menaiki pengangkutan awam bukan suatu yang selamat. Tawakkalnya sangat tinggi demi mendapatkan pengalaman berharga dan permandangan indah di sepanjang perjalanan. 

Antara cabaran yang diceritakan dalam buku ni ialah suhu sejuk yang melampau di sana, terpaksa melalui pos2 kawalan yang terlalu banyak dan ketat di sana, dipandang asing, diekori orang jahat, di"pau" oleh pemandu teksi dan kegagalan memasuki Iran melalui jalan darat setelah melalui sempadan beratus2 kilometer awal subuh.

Antara perkara manis adalah sentiasa datangnya pertolongan2 ikhlas dari insan2 yang tak dikenali dan dapat menikmati permandangan indah bumi Afghanistan.

Cerita beliau menarik tapi aku rasa lebih menarik kalau dia letak lebih banyak gambar dan gambar diselang-seli dengan cerita. Baru ada feel orang kata. 

No comments:

Post a Comment