Total Pageviews

Monday, November 30, 2015

Mimpi

Sejak minggu lepas sampai ke hari ini tidur malam sering didatangi mimpi kematian orang2 yang dikenali. Kenal rapat dan kenal gitu2 je. Orang kata kalau mimpi seseorang tu mati bermaksud dia panjang umur. Harapnya begitulah. Panjang umur dan baik amalannya. 

Apapun mimpi ni boleh jadi mainan syaitan dan boleh jadi kurnia Ilahi. Sebagai orang biasa yang penuh dosa kita tak berdaya dan sukar untuk bezakan yang mana dari syaitan dan yang mana dari Ilahi maka senang cerita simpulkan saja ia sebagai mainan tidur. 



Mimpi terkadang boleh dijadikan peringatan. Mungkin nak bagi peringat kat kita hidup ni tak lama. Kematian semakin hari semakin mendekat. Adakah ingin terus leka. Bila nak baiki amal? Bila nak baiki waktu solat? Bila nak baiki kualiti solat? Bila nak konsisten baca quran? Bila nak bangun malam bertahajjud? Bila nak bersungguh-sungguh minta Syurga dengan Tuhan?

Dan hari ini kita dikejutkan dengan kematian seorang pelawak yang dikenali sebagai "yus jambu". Aku tak kenal pun sebenarnya tapi dah dihebahkan tiba2 jadi kenal. Apapun mari sedekahkan al-fatihah moga2 Allah limpahkan kasih-sayangNya kepada beliau. Esok2 masa kita pula. huhu 

No comments:

Post a Comment