Total Pageviews

Friday, February 24, 2017

Masalah Lipas

Hairan sunggoh mana datang lipas banyak riang berkeliaran kat sini.  Dalam bilik, kat sinki, bilik air, meja makan. Eh banyak lah.

Fizikal lipas kat sini tak sama macam kat Malaysia. Lipas sini jauh lebih kecik, berani dan tak mudah terpedaya. Aku guna pelekat perangkap lipas bawak dari Malaysia hanya sekor dua je lekat. Lepas tu aku guna campuran minyak masak dan susu manis sebagai perangkap. Sekoq pun tak dapat. Ada sekor tu dah datang dekat. Dia hidu2 lepas tu patah balik. Tensen pulak aku tengok.

Lipas
So aku biar je kewujudan diorang sampai satu hari kaki Umar kena sengat serangga masa tidur. Suspek utama memang lipas bedebah ni la. Tak de plak aku nampak serangga lain selain dia. Esoknya aku jalankan operasi membanteras lipas dalam bilik dan ruang antara dapur. Aku guna spray khas utk lipas. Spray lain tak lut.Hasilnya aku jumpa 1 perkampungan dia bawah peti ais. Habis tok nenek cucu semua terbunuh.

Tapi lepas tu aku nampak lagi berkeliaran atas meja. Hasil operasi didapati dia banyak menyorok kat celah2 bungkusan makanan. Habis dibanteras. Lega rasa..

Tapi sekejap je. Pastu aku nampak lagi dia rayap kat sinki. Aku taboq serbuk khas utk lipas kat tepi2 sinki dan dinding. Tak tau la berkesan ke tak sebab nampak dia terlanggar serbuk tu dia macam "ouch terpijak lak" pastu dia patah balik haha.

                                        

Now kalo nampak aku sembur terus dgn spray lipas. Kalo malas aku biar je kasi chance. Huhu. Hasben ckp masa musim panas tak de. Masuk musim sejuk ada. Dia nak berlindung dari cuaca sejuk barangkali.

No comments:

Post a Comment