Total Pageviews

Saturday, January 09, 2016

Old Quarter, Hanoi - Day 1

Assalamualaikum dan Salam Sehati Sejiwa..

Alhamdulillah pada 1 hingga 6 January baru ni telah diizinkan Tuhan untuk mak menjelajah utara Vietnam. Seminggu sebelum trip Umar telah demam dan sakit mata. Dalam kerisauan mak berdoa agar masa trip nanti Umar sihat walafiat dan kalau sakit pun biarlah mak yang sakit. Wah sanggup tu.  Yelah.. Budak kalau sakit lagi kesian. Kita tak tahu dia selesa ke tak. Tapi tak sangka Tuhan makbulkan. Hewhew~ Mak dan husband diserang demam yang bisa2, sejuk di dalam, panas di luar. Memang tak larat sungguh. Lepas kesan PCM hilang demam datang balik sampai la ke Hanoi. Terasa jugak nak cancel trip tapi sayang pulak semua dah book.


Trip 6 hari ni mak ambik pakej under Kevin's Travel. Jika nak dibanding dengan banyak travel agency lain dan kos jika plan sendiri, mak tengok Kevin's travel jauh lebih murah so mak pun ambik lah dia. Total kos termasuk airport transfer, land transfer (pergi balik Halong bay, pergi balik hotel-Lau Cai train station-sapa-hotel sapa) , hotel dan makan (selected) ialah USD250 per person. 


Maka jam 3 pagi 1 January berangkatlah mak ke KLIA2. Flight jam 6 pagi dan semuanya lancar kecuali masa dalam flight Umar buat perangai. Mungkin dia rimas sebab tak dapat gerak ke sana ke mari dan buntutnya bertahi sampai bocor ke seluar mak. Naseb la perjalanan hanya ambil masa 3 jam huhu~

Day 1. 
Sampai di Noi Bai Airport jam 10am, mak terus ke tandas menukar pempes Umar. Noi Bai airport tak lah terlalu besar tapi selesa. Kami dijemput oleh taxi driver ke Asia Star Hotel, Old Quarter, Hanoi. Perjalanan ambil masa lebih kurang 20 minit. Taxi driver bawak pelan seh. 

Polis pun di babai nye
Sampai di hotel kami disambut oleh Kevin si pemilik hotel dan dihidangkan dengan teh Vietnam. Rasanya agak pekat. Lepas tu kami bersarapan dan check-in bilik. Ada 1 heater disediakan dan ianya agak membantu.


Bilik hotel
Jam 12+ staff hotel suruh tunggu di bawah lagi 1 jam untuk ke "Water Puppet Show". The show supposedly at 5pm tapi disebabkan penonton terlalu ramai maka di awalkan sikit. 

Seat row agak sempit dan crowd agak ramai. Duduk je Umar dah menjerit. Kahkah. Dia bukan boleh duduk saje. Hampir2 nak keluar je dari hall tu tapi disebabkan taknak susahkan orang nak kena bangun bagi laluan kat kami macam mak tuan so stay je la.. huhu. Bila show mula, Umar terus terpana. Phiewww~~ Lega mak rasa. He really enjoyed the show. Siap tepuk2 tangan lagi. 


Water Puppet Show
Lepas 30min show pun tamat. Kami dibawa jalan ke Ho Kiem Lake oleh staff hotel bernama Emily. Ho Kiem yang bermaksud "the return sword" terletak depan water puppet theater tu je. So jalan kaki je. Lake tu sangat ramai orang ye sebab winter time dia kata mmg ramai. Based on googling, time winter la tak ramai huhu. Mungkin new year. 

Sekitar Ho Kiem Lake memang ramai juga yang ambil kesempatan berniaga seperti kraftangan, buah-buahan dll. Disini juga ada disediakan tong-tong sampah di mana, ibu bapa akan bawa anak kecil berumur sekitar 3 tahun untuk kutip sampah di sini. Tujuannya untuk ajar anak2 tersebut tentang kebersihan katanya. Selain itu, ada pelajar yang cuba meng'improve' English dengan cara conversation dengan 'mat saleh'. Contohnya jika diorang nampak 'mat saleh' sekitar sini, diorang akan tegur dan mulakan perbualan.


Ho Kiem Lake and Church
Lepas tu Emily tunjukkan kami tempat untuk beli kopi dan teh Vietnam, Church dan pasar basah di sekitar Old Quarter. Jam baru pukul 6 tapi banyak kedai dah nak tutup. Winter memang tutup awal. Kami lunch di Indian Restaurant yang harganya boleh tahan la mahal huhu. Halal food agak susah nak cari kat sini. I have few halal restaurant list tapi masa sangat terhad. 

Emily pesan, biar dia belikan kopi jika nak sebab if foreigner beli harga dah jadi mahal. Kat sini, tourist memang mudah jadi mangsa. So kena nego sampai dapat. Kalau tak puas hati baik tak payah beli. Some peniaga, akan panggil balik kita dan beri harga yang kita nak kalau kita refuse beli barang dia.

Setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad di Old Quarter ni ada pasar malam besar yang mana ada jual everything dari kopi, teh, silk, outdoor gear dan barang2 kraftangan. Di sini boleh dapat harga yang lebih murah. Ia mula jam 7.30 sampai 11.30 malam. Disebabkan jam baru pukul 6 malam so kami decide untuk rehat dulu di bilik (6 malam dah gelap ye). Rehat punya rehat semua dok tidoq macam ada gam kat mata. Tak boleh nak buka. Maka terlepas la pasar malam kami haha~ 


The Old Quarter
Di Old Quarter semua jalan agak busy ya. Semua main hon je. Hotel kami terletak di simpang jalan dan agak bising. Tapi ok je sebab semua boleh tidur dengan lena hehe~

Sebenarnya banyak lagi attractions di Hanoi ni seperti, old prison, Ho Chi Minh Museum dll lagi. Disebabkan masa yang sangat terhad dan bawa baby ni tak boleh sebarang2, so kami tak pergi pun tempat2 tu. Personally, mak rasa kalau betul2 nak explore Hanoi dan Old Quarter ni maybe need 2 fulldays and 1 night here. Kedai2 kraf, silk, coffee, outdoor gear, beg, semua ada di Old Quarter. Better shopping here sebab Sapa agak mahal. Tawar menawar buatlah dalam Dong ya. Jgn jadi macam mak. Mak beli seluar kat Sapa, tawar menawar dalam USD. Tetiba nak bayar dalam Dong. Haruslah peniaga tu guna exchange rate yang tinggi. huhu. If peniaga sebut harga dalam USD, minta dia harga dalam Dong sebelum mulakan tawar menawar.

No comments:

Post a Comment