Total Pageviews

Thursday, April 09, 2015

Selamat Tinggal Kepada Hidung Tersumbat

8 April 2015
11pm 

Kelmarin ada sorang blogger citer pasal kehebatan Sterimar mencair keluar hingus bayi. Umar memang ada mcm lendir tersekat dalam hidung dia tapi tak la kronik sangat. Maka aku abaikan artikel blogger tersebut.

Ditakdirkan semalam lepas balik dari taska nampak hingus Umar dah meleleh2. Dah meleleh aku lap je la macam biasa kan. Tapi tak sangka lelehan tersebut buat maknye tak lena tidoq bak hang. Dah la semalam tetiba dia tidoq lewat. Petang semalam aku bawak dia cucuk vaksin so aku agak vaksin tu yang buat dia tidoq lewat ehehe. Malam tu rasa baru je lelap mata dia dah ook eek ook eek. Bagi susu masih tak diam. Selalu lepas susu dia akan tidoq semula. Tapi this time merengek lak. "This time"... Cakap orang putey la pulak haha.

Rupanya dia meragam sebab tak selesa hidung tersumbat. Dah hidung tersumbat macam mana nak nafas. Tak boleh nafas macam mana nak tidoq kan. Baby mana la reti bangun ambik tisu hembus keluar hingus. Nangis je la cara dia bagitahu hidungnya tersumbat. Mak nye kena main teka teki teka tekuk ular mati dalam periuk. Ekeke. So apa yang aku buat adalah sedut keluar hingus dia dengan alat ini.
*gambar ihsan google
Aku rasa tak efektif sangat benda ni. Kena sedut banyak kali sebab sikit sangat yang disedut keluar. Then baby plak tak diam so struggle juge le. Lepas lega sikit aku tidokan dia dengan tinggikan bantal so tak de la hidungnya sumbat. Hasilnya dia berjaya lena sampai subuh. Ting tong jugakla kepala ni. Rasa macam seminggu tak tido. LOL.

Lunchtime tadi aku pergi Watson beli Sterimar berharga RM20+. Sebagai tambahan aku beli plak tiub penyedut hingus. Harganya RM5+  je. Manatau kot banyak sangat hingus so kena la sedut pakai tiub. Jangan risau hingus bayi takkan sampai ke mulut sebab ia akan di kumpul dalam bekas yang tersedia. Tadi try kat Umar sekali tapi takde hingus pun. Aku sedut perlahan sangat kot or keikhlasan tu takde haha.
Sterimar


Mucus Extractor
Sebelum mula projek aku belanja dia tengok amoi berenang tepi kolam dulu. Kasi dia ralit pastu penat. Dah menguap penat baru masuk rumah dan projek penyemburan Sterimar bermula. Caranya sembur saja dalam hidung dan tunggu cecair keluar balik bersama hingus. Meraung jugakla dia sebab kena paksa :P . Macam maknya ni kejam sangat. Lepastu bagi susu terus lena bak hang. Kalau nak senang buat masa depa tidoq. 

Untuk pengetahuan Sterimar ni 100% natural. Ia hanya isotonic filtered seawater yang di ambil dari French coast Britanny. Dari French coast Britanny terus masuk hidung anak I. Canggeh you. Ahahaa~ 

No comments:

Post a Comment