Total Pageviews

Sunday, October 26, 2014

Bali Trip Yang Dah Basi

Awas! Entry ni agak panjang. Wah ada amaran lagi. Al-maklum dah 7 bulan lebih blog ni terbengkalai so skali story kita kasi panjang sikit la.. Skang aku nak share trip ke Bali Mac lepas yang dah basi dan berkulat.

Ni bukan trip naik gunung tapi trip santai2 dan malas2 je. Trip ni amek masa 5 hari termasuk hari sampai dan pulang. Itinerary aku susun sendiri berdasarkan info dari "Malaysian Backpackers Club". Lepas susun aktiviti, aku pun cari supir yang berkaliber. Aku share itinerary tersebut dengan beberapa supir sambil bertanyakan harga yang terbaik. Ternyata Mas Budhi punya service lebih murah dan feedbacknya pantas. Maka aku pon cop la Mas Budhi selama 5 hari.

Summary perjalanan 5 hari ( Denpasar-Seminyak-Lovina-Menjangan Island-Ubud)

Day 1.
Sesampai di Ngurah Rai Airport, Denpasar sekitar jam 9 malam kami disambut dengan supir yang ramai sambil memegang sepanduk hapuskan GST. Melilau mata aku cari nama sendiri dan akhirnya jumpa jugak tapi macam bukan Mas Budhi. Muka tak sama langsung dengan gambar FB. Rupanya beliau adalah Mas Kedut, saudara pada Mas Budhi. Mas Budhi ada hal katanya. Tak kisah la kan.. Mas Kedut ni pun macam baik2 je aku tengok.

Disebabkan dah malam so kami terus ke A Residence iaitu sebuah hotel di Seminyak.

Day 2.
Lepas breakfast kami terus check-out dan memulakan perjalanan berikut bersama Mas Kedut.
1. Handycraft souvenir shopping at Krisna.
Ini tempat shopping. Kami habiskan banyak masa kat sini melilau tak tahu nak beli apa. Mas Kedut pun dah bosan tunggu. LOL

2. Taman Ayun Temple at Mengwi.
Tample ni cantik gak.Nak masuk bayar beberapa IDR. Payung disediakan bagi yang bajet datin tak tahan panas. Heh.

Landskapnya di jaga rapi

3. Agrotourism Coffee Plantation.
Tempat ni free. Sesampai je disambut oleh seorang gentleman. Aku cakap gentleman sebab dia bukak kan pintu van jemput kami keluar. Tu je hehe. Di bawaknya kami melawat Musang Luwak dan merasai lebih 10 jenis kopi termasuk kopi taik musang tu. Mahal ya amat.
Tempat ni terletak di kawasan tanah tinggi

Musang Luwak itu dibela khas supaya najisnya boleh dijadikan kopi..euu~~
4. Ulun Danu Temple at Beratan Lake (Bedugul).
Ni masuk kena bayar. Temple ni cantik sebab terletak tepi tasik dan kawasan tanah tinggi. Pemandangan diserikan dengan gunung-ganang yang kadang2 dilitupi salji kabus yang menyamankan.

Bedugul

5. Twin lake view of Tamblingan and Buyan lake.
Ni free.. Singgah sekejap saja untuk bergambar. Duduk minum2 kat situ sambil makan cucoq udang panas dengan milo panas kat tepi tu best gak kot hehe.
Amek gambaq macam nak nyanyi lagu Negaraku :P

6. Gitgit Waterfall.
Haa tempat ni free. Tapi kena lak menapak dalam 3km pegi balik untuk ke waterfallnya. Penapakan kami ke waterfall tu diiringi oleh sorang pemuda kat situ. Sebelum berpisah sempat hulurkan beberapa IDR tanda terima kasih.. Dia dah bawakkan ke waterfall maka huloq la sket.
Air terjun Campuhan & Mekalangan

Ada kedai2 kecil dan kanak2 tempatan perdaganagkan hasil kraftangan mereka

7. Dinner di Restoran Bebek Tepi Sawah.
Disebabkan kami tak lunch, perut telah berdangdut riang. Mas Kedut yang sangat memahami bawak kami makan di sini.. Sedap oi.. Tepi sawah pulak tu tapi awas dengan nyamuk..
Ikan tu dimasak dalam buluh. Sodap!

8. Check In at Lovina Beach Cottage.
Lepas dinner kami terus check-in Lovina Beach Cottage. Kedatangan kami disambut pelayan yang ramah dan sopan. Tempat ni betul-betul di tepi laut dan kami ke sini semata-mata nak tengok Dolphin pagi esoknya.

Bali Lovina Beach Cottages

Day 3
1. Lihat Dolphin
Lepas solat subuh kami keluar  ke pantai. Lebih kurang jam 6.30pagi kami di bawa ke tengah laut untuk menjala melihat Dolphin dengan menggunakan boat tirus yang comel.
Pasir pantai di situ memang berwarna hitam ye.

Sebenarnya peluang nak tengok Dolphin ni ikut nasib je. Menurut pekerja kat situ, Dolphin banyak muncul semalamnya. So hari ni Dolphin agak kurang. Nak berehat-rehat dengan family agaknya. hoho
Semua sibuk cari dolphin

OTW balik ke pesisir pantai tukang boat tanya samaada kami nak singgah ke taman laut. Dengan menambah beberapa IDR lagi kami pun singgah ke taman laut tersebut.

Ada banyak ikan kat situ dan aktiviti yang boleh dilakukan kat sini adalah snorkeling. Tak tahu lak aku kat Lovina ada tempat snorkeling. Dushh.. Rugi. Kat sini kami hanya bermesraan dengan ikan dari atas boat saja sebab nak kejar masa ke Menjangan pulak lepas ni.

2. Snorkeling di Menjangan Island
Lepas breakfast, kami segera siapkan diri dan checkout untuk snorkeling di Menjangan Island. Mengikut kata survey Menjangan Island antara tempat dive/snorkeling yg cantik di Bali. Atas dasar itu kami gigih pegi sana walau tempat dia jauh iaitu kat bahagian barat Bali.

Personally coral dan ikan2 kat sini macam yang terdapat di pantai Malaysia. Cuma uniknya lautnya macam ada gaung. Tengah best snorkel tempat cetek tetiba ada gaung yang agak dalam. Walau pakai life jacket kecut perut jugak aku hehe.

Gambar2 osem ni diver yang ambekkan :P

Lepas kulit jadi kemerahan akibat panahan terik matahari laut (bajet mat saleh harhar) kami bersiap dan terus ke Ubud.

Di Ubud kami menginap di Villa Kayu Lama. Private villa yang menawarkan harga berpatutan dengan kemewahan dan keselesaannya yang tersendiri (~RM200/nite). Hari ni aku cek agoda harganya dah naik~RM400 lepas diskaun. Ikut pembacaan aku, villa ni agak baru sebab itu kami dapat harga promo. Villa ini terletak di tepi sawah dan kawasan kampung. Ada private pool sendiri so kalau nak menyelam sambil menyeksi tu boleh la kot. kohkoh.

Breakfast dihantar terus ke villa :)
Kat pool siap ada bunga taboq lagi.. Suwit gittew

Bilik dengan ruang yang luas dan selesa

Day 4
1. Barong & Keris Dance Performance
Lepas breakfast di tepi kolam renang dengan nyaman sekali kami bersiap untuk melihat persembahan kebudayaan Barong dan Keris. Overall aku rasa ceritanya agak berat (sebab aku malas nak baca risalah yang depa bagi haha). Persembahannya pun aku rasa agak lama dan kurang faham dialognya. Kalau dah bosan tu banyak plak alasan hehe.
Barong & Keris dance

2. Art Village of Celuk (silver & goldsmith)
Selesai menonton si Barong tadi kami ke pusat membuat silver. Kami berkeliaran dalam kedai tu sambil mencongak2 apa yang nak di beli. End up, kami amek sebentuk cincin lelaki dan 2 bijik buah rantai.

Mengantuk aku tenguk dia buat menda ni

3. Tegalalang Rice Terrace
Cantik kan teres2 padi ni. Kami sempat singgah sekejap ambik gambar dan tumpang toilet kat situ hew hew.. Lepak kat kedai tepi tu minum2 sambil menikmati permandangan indah dengan angin sepoi2 macam best gak kan.. hehe. Tapi semuanya tak sempat. Kami perlu berkejaran ke Kintamani
Tegalalang Rice terrace

4. Kintamani
Di Kintamani kami disajikan permandangan gunung yang indah. Cuaca agak dingin di sini. Untuk lunch kami memilih salah sebuah restoran di situ sambil menikmati permandangan gunung-ganang. Sajian boleh dipilih samaada buffet atau ala carte. Disebabkan nak rasa pelbagai jenis makanan maka kami pilih makan secara buffet.
Cucoq dia ja yang kena dengan tekak ini :P

5. Tirta Empul Temple
Kat sini ada tempat bersembahyang dan kolam ikan. Pengunjung perlu pakai lilitan kain di pinggang untuk ke kawasan sembahyang tertentu. Kami singgah sekejap je kat sini sebab terlalu ramai pengunjung ditambah dengan hujan.
Pengunjung perlu berkain batik atau melilit kain dipinggang.

6. Traditional Ubud Market
Ubud market terletak di kawasan pekan yang agak busy. Pelbagai barang dijual disini dengan harga yang menarik dan boleh ditawar seperti kain batik, songket, beg, perhiasan rumah, baju, alatan muzik dan macam2 lah kak.
Shopping ke abam?kihkih

7. Istana Ubud & SPA
Istana Ubud ni sebenarnya dekat sangat dengan traditional market. Jalan kaki dah boleh sampai tapi disebabkan terlalu 'capek' kami mintak supir hantar balik terus ke villa. Dah tak payah nak SPA sangat la kan haha.

Day 5
1. Kuta
Lepas breakfast kami check out untuk ke Ngurah Rai Aiport. Dalam perjalanan terserempak dengan segerombolan penduduk berpakaian putih. Esoknya mereka ada sambutan hari nyepi iaitu tak ada sebarang aktiviti dijalankan termasuk perniagaan dan penerbangan katanya.

Sesampai di Kuta, hari masih awal. Kami ambil kesempatan bersiar2 di tepi Pantai Kuta dan shopping complex berdekatan.
Kuta Beach

Lepas penat berjalan kami mendapatkan Mas Kedut untuk ke airport. Wang perkhidmatan Mas Kedut diselesaikan semasa kami berpisah di airport. Untuk makluman, ada air porttax kat sini maka sediakan lah IDR cash ok. Jangan jadi macam kami. Melilau cari ATM untuk withdraw cash hewhew~~