Total Pageviews

Monday, August 15, 2016

DIY Body Scrub

Beras selain boleh ditanak menjadi nasik lalu dimakan untuk mengenyangkan perut, ia juga boleh digunakan pada kulit. Contohnya bedak sejuk. Bedak sejuk dibuat daripada beras. Beras akan direndam beberapa bulan lamanya. Baunya mmg "mengancham" oi.  Lepas tu aku tak pasti nak buat macam mana haha. Yang ku tahu ia akan berbentuk blok2 besar lalu dicairkan dan dititip atas kain batik atau pelikat dengan menggunakan corong. Titip2 bedak tadi akan dibiar mengeras dan kering lalu diasingkan dari kain tersebut. Untuk mewangikannya, boleh letak daun pandan atau bunga-bungaan. Proses ni adalah berdasarkan pemerhatian aku sebab dulu opah aku buat bedak sejuk sendiri dan dijual. Malangnya sekarang dia dah malas nak buat dan tiada di antara cucu2nya yang menuntut ilmu tersebut dari nya. Dulu masa kecik aku rajin titik bedak tu atas kain tapi tak sampai 15minit kut sebab bosan haha. 

Berbalik pada tajuk entry, selain boleh dijadikan bedak sejuk, beras juga boleh dijadikan sebagai body scrub untuk menghilangkan segala daki-maki degil, sel kulit yang dah meninggal dan menghaluskan kulit. Kaedah senang je. Ambik beras dan sangai terus dalam kuali. Agak dah kuning sikit angkat dan sejukkan beras tadi. Kendian blend la sampai halus. 

Sengaja aku blend kasar2 sikit

Ini kuantiti untuk secawan beras.
Masa mandi boleh la kau sental daki2 tu termasuk la tapak kaki. Hasilnya kulit perasan terasa halus walau baru sekali penggunaan. Ni masa rajin je la buat. Time malas kau mandi P.Ramlee sudah la haha.
Aku buat benda ni sebab tetiba muncul kulit kering kat siku dan lutut. Konon nak buang kulit kering tu la. Lepas scrub pakai losen. Hope hilang la kulit kering tadi huhu

No comments:

Post a Comment