Total Pageviews

Thursday, July 09, 2015

Sedihnya Mak Rasa

Erm Ramadhan tahun ni sangatlah berbeza dengan tahun2 lepas sebab ada pertambahan ahli keluarga baru. Dengan adanya baby hidup aku bertambah busy. Kalau dulu nak pergi SPA urut2 badan ka urut2 kepala ka potong rambut ka senang ja. Just hello2 dan zupp terus pergi but now aku kena berkira2 masa bila boleh pergi. Bila di hitung2 lama jugak tak memanjakan diri. 

Masuk Ramadhan ni cita2 aku sama ja tiap tahun. Nak terawih, nak khatam Quran, nak qiam, nak banyak sedekah dan 10 malam terakhir nak gandakan semuanya. Tapi semuanya macam tinggal angan2. Ia tak seperti yang dicita sebab keadaan telah berubah. Dulu tak sama dengan sekarang. Dulu boleh pergi terawih di masjid tapi sekarang terawih pun lompang. Aku sering tewas akibat kepenatan duniawi yang melampau. Selalunya lepas Maghrib anak aku memang akan merengek nak tido. Jadinya sambil susukan dia dengan maknya sekali tido.  Terkadang tengah solat or baru angkat takbir dah nak kena cepat2 sebab dia dah bangun. Dia bangun memang nak susu je. Malam memang tak layan botol sangat. Manja betei.

Baca Quran guna smartphone memang mudah. Just download apps lepas tu boleh la start baca di mana jua anda berada. Disebabkan terlalu mudah tu la terkadang kita mengambil mudah untuk membacanya.. Uhuuu.. Kadang tengah baca wassap or email or apa2 lah yang masuk mesti kita nak tenguk. Lepas tu ralit. Lepas tu nak sambung baca balik tetiba anak nangis nak tido ke nak susu ke. Nampak tak permainan halus syaiton kat situ. Walaupun syaiton terjerat Ramadhan ni tapi aku salahkan syaiton gak heh.

Qiam lagi satu. Dah penat gila rasa nak qiam pun lembik. Tapi terkadang bila terjaga dan ada sekelumit kesegaran, kemalasan pulak menimpa. Tilam yang empuk, cuaca yang dingin lebih menggoda. Masa aku aktif bermarathon or memanjat gunung (aktif ke? kehkeh) dulu, kalau tiba time malas mesti ada detik hati kata "eh marathon jauh2 kau larat nak solat sikit2 kau lembik" haa dapat setepek. Lepas tu terus ada motivasi. Sekarang aku dah tak beraktiviti maka suara hati tu dah tak ada. Mungkin lepas ni aku kena susun balik jadual hidup supaya adakan masa untuk beraktiviti. Boleh tingkatkan stamina dan jadi motivasi juge.

Akhir Ramadhan ni aku rasa sedih. Sedih sebab persiakan peluang yang Tuhan bagi yang aku tak tahu tahun depan umur masih ada atau tak :(. Nampak banyak post di FB tentang 10 malam terakhir mesti aku sedih terkenang nasib diri bagai tak dipeduli Ilahi. uhuu.. Rasa tak layak nak sambut Aidilfitri sebab tak ada apa yang istimewa aku buat. 
Teringat 1 kata2.. "bila Allah tak mengkehendakki kita, Dia akan sibukkan kita dengan hal2 dunia". Ya Tuhan janganlah membenci diriku yang hina-dina ini :(. Hope lepas ni aku boleh susun balik jadual hidup supaya balance dan lebih stamina. Tak la lembik lemau gittew.

No comments:

Post a Comment