Total Pageviews

Sunday, March 01, 2015

Nasib Si Ibu Gamat

Seperti yang sedia maklum gamat mempunyai banyak manfaat kepada manusia terutama sekali untuk penyembuhan luka. Ayat macam dalam Majalah 3 la pulak. Balik kampung haritu mak aku telah memperkenalkan aku dengan ibu gamat. Aku tak tahu kenapa dipanggil ibu gamat dan apa beza dengan gamat2 lain. Agaknya sebab saiznya yang besar sebab tu dipanggil ibu gamat. Ah itu semua tak penting haha. Yang aku nak share kat sini macam mana cara makan ibu gamat ni. 

Gamat hidup
Since mak aku memang ada simpan ibu gamat so dia sarankan aku makan untuk mengecutkan kembali bahagian dalaman lepas melahirkan anak. Aku ingatkan ibu gamat yang nak dimakan tu saiznya besar gedabak pastu badan kaler hitam pastu lembik2 macam jeli. Macam geli pulak kan haha. Rupa-rupanya haluuuus je.. Kurang sikit dari saiz jari sebab telah dikeringkan terlebih dulu sebelum dijual. Kalau ikut saiz sebenar memang besar sebab gamat banyak menyimpan air. Rupanya lepas dikeringkan jadi kecik cenonet dan gerutu2 ada macam jenglot sikit kehkeh.

3 ekor RM20

Cara penyediaan macam ni ye:

1. Gamat tu keluarkan dulu dari dalam peti sejuk sebab mak aku simpan dalam peti sejuk hehe. 
2. Lepas tu hiris nipis dan sangai atas kuali sampai garing. 
3. Lepas garing masukkan dalam lesung batu dan tumbuk sampai jadi serbuk. Tumbuk masa masih panas kalau tak liat plak. 
4. Masukkan serbuk gamat tu dalam minuman pada setiap pagi 3 hari berturut2. Lebih pun tak pa kut hehe. Mak aku suruh masukkan dalam kopi supaya tak rasa sangat gamat tu. Disebabkan aku tak minum kopi maka aku masukkan dalam coklat panas. Tak rasa apa pun cuma ada bau hanyir sikit macam bau laut. Tu je.

Nasib si ibu gamat
Kalau takde ibu gamat ni guna biji manjakani pun boleh. Fungsinya sama saja. Biji manjakani tu boleh didapati di kedai-kedai runcit dan ia perlu dijadikan serbuk dulu sebelum ditelan. Kalau rasa malas beli je online. Keh2. 

No comments:

Post a Comment