Total Pageviews

Thursday, July 11, 2013

Aku Yang Tersakiti

Assalamualaikum & Hello..

Kejadian berlaku 5 tahun lepas di mana satu hari abah aku suruh aku goreng keropok lekor. Kaki melangkah ke dapur, tangan mengeluarkan keropok2 bedebah itu dari peti sejuk tapi hati berkata “aduiii malassssnyaaa nak buat =____=”.

Mengikut procedure biasa, aku pun kerat2 keropok itu lalu dicuci sebelum digoreng dalam minyak panas. Setelah minyak panas aku pun masukkan keropok2 itu ke dalam kuali.. Tah macam mana tiba-tiba 1 dari keropok itu meletup.. Malang menimpa bila percikan minyak itu terkena hidung dan dahi. Arghh rasa nak marah tapi tak tau nak marah kat sapa.. Abah aku ke? 
Adik kata tak obvious tapi aku tau dia nak sedapkan hati aku je tuh. Huhu..

Sempat aku bertanyakan pada si Janah yang sedang belajar medic ketika itu bagaimana nak rawat kulit terkena minyak panas. Katanya hanya lalukan pada air sejuk.. Taruk colgate dll itu semua karut katanya. So aku ikut je lah.

Bila masuk office aku terpaksa tutup dengan handkerchief sepanjang masa termasuk time kena present depan boss. Bleh tahan lenguh gak la nyah oii.. Seminggu lebih jugak lah rasanya bertutup-tutup hidung ni. Haih.

Alhamdulillah dengan Bepanthen ia kembali seperti sediakala (tiru ayat iklan lak lol). Ia memberi penyembuhan secara lembut. 
Vit E oil boleh diguna untuk menambah rasa
Masih ada sikit fobia bila menggoreng kohkoh.
Pengajaran:
1. Ikhlaskanlah hati selalu (terutama dengan ibu bapa).. Kalau tak ikhlas juga sebut “ikhlas” sebanyak  713 kali. 

2. Apa yang Tuhan anugerahkan adalah bersifat sementara. Bila-bila masa Dia boleh tarik balik. Adat orang meminjam. T__T




6 comments:

  1. tu la.. lain kali pakai helmet bertutup kalau nak menggoreng

    ReplyDelete
    Replies
    1. full shield helmet kan.. wah wah.. cool gak tu

      Delete
  2. tak cuba bio oil? pun sesuai untuk rawat scar

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tu x kenal lagi bio oil.. btw berkesan ke? sy pernah cuba mederma tp mcm xda kesan je

      Delete
    2. dulu pernah keja guardian. bio oil antara benda paling laris dan cepat restock. tak pernah cuba. sy ingat orang suka guna sebab berkesan.

      Delete