Total Pageviews

Friday, March 01, 2013

Swimming Lesson: Part 1

Kelmarin aku dan Jannah dah start kelas swimming.. hehe.. Instructor kami Miss Carol yang kami kenal dari Mr Adrian yang diperkenalkan oleh Brother Khaw. hoooo panjang salah-silah. Kelas pertama ni sepatut start jam 6pm tapi disebabkan perkara keduniaan lain, ia terlewat ke 6.30pm. Total ada 10 sessions. Setelah bermesyuarat tepi pool kami decide untuk belajar 'free style'. 
Tapak kejadian
So, kat sini just nak share apa yang aku belajar. Tapi model semua orang lidi.. No perempuan sexy berbikini demi menjaga kesucian hati pembaca.. haha:

1. Breathing 
Tarik nafas ikut mulut dan keluar ikut hidung.
2. Superman->Starfish->Mushroom

First, berdiri tepi pool, luruskan tangan dibelakang kepala, ambil nafas dan tolak dinding pool dgn kaki untuk gerak jadi superman. 
Superman, Starfish & Mushroom
Masa jadi 'superman', let your body float, relax, kaki dan tangan rapat untuk kurangkan 'water resistant'. Jika vuntut kelihatan di permukaan air bermaksud anda berjaya float, jika tidak cuba lagi.. hehe

Then kembangkan tangan dan kaki macam 'starfish'. Akhir sekali tukar jadi  'mushroom' or macam baby dalam 'womb'.

3. Kicking
Lepas tahu float, takkan takmau gerak. So kena lah belajar 'kicking'. Untuk bergerak, keseluruhan kaki kena gerak atas dan bawah. 

Ini gaya 'superman' tadi tapi kaki kena gerak.

Actually part ni agak susah sebab kaki berat kot.. Banyak lemak.. haha. 'Kicking' berjaya kalau badan wave kiri dan kanan dan moving forward at the same time. Alah pendek kata macam ikan. 
Hujung kaki jugak mesti sering diluruskan (lawa gak gamba kaki yg aku lukih.. kehkeh)
Kelas hanya berlangsung setengah jam sebab Carol ada hal dan nanti dia ganti balik masa yang terhutang. Apapun kena banyak practice. 
Hope I can swim like a dolphin ;p

p/s: Berenang, Memanah dan Berkuda adalah sukan yang Nabi (SAW) galakkan :).




2 comments:

  1. berenang sedang belajar
    memanah dah
    berkuda je belum

    ReplyDelete
  2. wah2.. ko dah pandai apa dah? ak floating pn 50-50 lagik.
    berkuda menarik gak tapi takut jatuh.. kuda tinggi ngat.

    ReplyDelete