Total Pageviews

Sunday, January 06, 2013

Kelas Pertama Tahun 2013


Hari ni 6 Jan adalah hari pertama aku buat kelas Add Maths untuk tahun 2013 dengan student baru. Lepas habis SPM last November ingat nak menjoli lama sikit tapi disebabkan ada request so aku on je lah. Boring gak dok melangut je. 
“Pemuda yang banyak masa lapang bisa dirosakkan oleh masa tersebut sebaGaimana air yg bertakung dirosakkan oleh air itu sendiri” -Pepatah Arab-
Student baru ni nama Aina, form 4. Sopan2 je budaknya.. Tapi kelas pertama je aku dah serabutkan fikiran dia.. wahaha.. Add Maths antara subjek killer tapi focus aku nak jadikan subjek ni subjek yang “fun” dan “interesting”.
Cakar ayam lagi lawa (kutuk tulisan sendiri.)
Last year aku ajar sorang boy. Student paling lama yang pernah aku ajar stakat tarikh ni. Masa dia form 4 aku ajar Fizik. Masuk form 5 mak dia request ajar Add Maths skali. So dari sini aku mula ajar Fizik dan Add Maths secara serius.

Actually banyak kelebihan mengajar. 
Antaranya:
1. Ilmu yg di ajar, kalau di praktikkan insyaAllah akan jadi pahala sampai ke kubur.
2.Salah satu cabang sedekah. (nasihat/kata2 yg baik itu sedekah).
3. Dapat membantu secara direct pada saudara seagama.
4. Dapat self-satisfaction (kalau student tu ada improvement walau sikit bangga gila rasa).
5. Dapat luaskan silaturrahim.
6. Improve communication skill (skill dealing with the students and their parents)
7. Dapat menggerakkan minda sendiri secara tak langsung melambatkan proses penuaan. wahaha.


Sebagai private tutor aku slalu ingatkan diri sendiri agar sentiasa ikhlaskan diri (rasa nk request up kan tuition fee je sebab umah student jauh :P) dan tak bersikap double standard. Maksud kat sini tak pilih kasih. Contohnya kalau anak orang kaya kemain bersungguh kau ajar nyah, tapi kalau anak orang sederhana tak sama lak kesungguhan tu.. Tak mau macam tu.. Tak mau. Tak baik! Treat all people equally.  

Apapun diharap apa yg di ajar bagi manfaat kat diorang walau sikit.. huhu.. Moga berjaya semuanya dunia dan akhirat :).
"Ilmu itu cahaya dan cahaya Allah itu tidak diberikan kepada orang yg melakukan maksiat" ~ImamSyafie

No comments:

Post a Comment